• Ви знаходитесь тут:

  • Головна
  • Новини
  • Вчитися навпаки: як працює в школі метод перевернутого класу

Вчитися навпаки: як працює в школі метод перевернутого класу

2020-04-17

Вчитися навпаки: як працює в школі метод перевернутого класу

Педагогічних методик – дуже багато. Кожен учитель може вибрати кілька особливо зручних для себе і своїх учнів. Деякі з них вимагають мультимедійної техніки, деякі – роздаткового матеріалу або особливої ​​підготовки. Але є і такі, впровадження яких вимагає лише моральної готовності дітей і педагога. Це, зокрема, метод перевернутого класу.

ПРОСТО ПЕРЕВЕРНИ! Назва методу підказує, що його суть у тому, що якісь процеси в навчанні відбуваються навпаки – не так, як всі звикли. Так воно і є. Учні в перевернутому класі вивчають новий матеріал самостійно – вдома. На уроках же діти разом з педагогом відпрацьовують пройдене і займаються практичними завданнями (вирішують приклади і завдання, розбирають пропозиції тощо). Тобто традиційна активність у класі і домашні завдання як би міняються місцями.

ВЧАСНО. Нині роль вчителя в сучасній школі суттєво змінилася. Він уже не є ретранслятором знань і єдиним їх джерелом. Дуже часто в учнів навіть більше, ніж у вчителя, ресурсів і можливостей отримати якусь інформацію. Тому очевидно, що модель викладання повинна це враховувати. І перевернутий клас якраз допомагає дітям реалізувати їх науковий і дослідницький потенціал (дитячі психологи переконані, що діти – природжені дослідники, вони цікаві, жадають дізнаватися нове і експериментувати). Учитель же в такому класі стає помічником дітей, їх наставником і консультантом. Він оцінює темпи роботи кожного учня і засвоєння ним матеріалу, а також надає підтримку, керуючись потребами клієнтів.

ХІМІЯ І ФІЗИКА. Педагоги-методисти говорять, що метод перевернутого класу можна використовувати практично на будь-якому уроці. Наприклад, якщо це точні науки, то для домашньої роботи залишається теорія, а завдання та експерименти виконуються в класі. Також у класі можуть уточнюватися особливо складні питання – спільно або індивідуально. Якщо мова йде про предмети гуманітарного профілю, то на домашнє завдання діти отримують прочитання параграфів підручника і літературних творів, а також пошук додаткової інформації за тюемо і підготовку доповідей. У класі ж відбувається обговорення теми, дискусії, проводяться тести, розігруються діалоги тощо.

Сергій БАХМУТ, учитель української мови з 20-річним стажем:

Шкільні підручники написані для дітей і призначені, у тому числі, для самостійного вивчення матеріалу. Якщо вчитель буде половину навчального часу відводити на дублювання тексту підручника, то часу на діалог з дітьми та допомогу їм не залишиться. Я не впевнений, що «перевернутий клас» підійде всім (все ж тут важлива самодисципліна з боку дітей), але не сумніваюся, що це те, до чого вчитель повинен прагнути.

ЯК МОЖНА? Метод перевернутого класу існує в різних варіаціях. Вивчення теорії може повністю віддаватися на відкуп учням, або ж учитель може надавати їм набір інструментів і джерел для вивчення конкретної теми. Це може бути індивідуальна підготовка або групова, коли діти, які близько живуть, об’єднуються в групи і вивчають теорію разом.

Однак метод перевернутого класу не обов’язково повинен бути єдиним в методиці викладання протягом усього навчального року. Його можна застосовувати на час вивчення окремих тем, які точно будуть цікаві дітям. Якщо ж матеріал складний і вимагає великої мотивації до вивчення, то буде краще, якщо його пояснить учитель на уроці. Також дуже важливо розуміти, які діти вчаться в класі. Чим вищий загальний рівень їх підготовки, тим більше шансів, що самостійне вивчення теорії буде успішним. Крім того, має значення вік учнів – така методика буде краще працювати в старших класах.

ЗАПОРУКА УСПІХУ. Щоб домашня підготовка дитини не перетворювалася в монотонне читання підручника, педагогу краще заздалегідь потурбуватися про підбір джерел інформації за кожною темою. Вищий пілотаж – це організація своєрідного квесту для дітей. Наприклад, частину інформації вони повинні почерпнути з підручника, частину – з конкретних книг, які можна взяти в бібліотеці, частину – з відеолекцій, документальних фільмів або навіть з чийогось влогу на YouTube. Частиною домашньої підготовки до уроку історії може стати похід на тематичну виставку або лекцію. Така підготовка набагато більше розширює кругозір дитини, а отримані таким чином знання надовго залишаються в пам’яті. Інша справа, що за всім цим стоїть велика робота педагога – йому самому потрібно переглянути масу контенту в інтернеті, відшукати ті міські події, які будуть відповідати темі навчання, організувати «логістику» роботи з бібліотекою, щоб на одну книгу не було відразу 20 претендентів.

НЕБЕЗПЕКА. Модель перевернутого класу не ідеальна. Вона спрацює, як уже говорилося вище, при високому рівні підготовки учнів, високій їх мотивації, грамотній постановці завдань педагогом і за умови, що діти будуть мати можливість в індивідуальному порядку і максимально оперативно отримувати допомогу вчителя. Адже під час вивчення матеріалу в класі кожен може тут же задати питання і уточнити щось. Якщо дитина готується вдома, то питання накопичуються, і в результаті, працюючи в класі, вона може почати відставати.

Якщо розвинути мотивацію до самостійного навчання у дитини старшого шкільного віку досить проблематично, та й загальний рівень учнів окремому вчителю-предметнику не виправити, то «швидка освітня допомога» – це питання вирішуване. Для цього найкраще підійдуть групові чати, в яких діти зможуть ділитися враженнями про прочитане і побачене, а також допомагати один одному зі складними питаннями. У цьому ж чаті може брати участь і вчитель, щоб залишати там у міру можливостей свої коментарі і направляти дітей в їх самостійній роботі.

Кiлькiсть переглядiв: 117

Коментарi